Jinshan
Hajnalban
felkeltem. Éjszaka az új helyen sok gondolatom volt, főleg a támogatásról és a
spontaneitásról. A félelmeimet és a szorongásaimat ellazítom, és kaptam egy
Konfucius idézetet:
„Balance is the perfect state of still water. Let that be our modell. It remains quit within and is not disturbed on the surface.” (Az egyensúly a tökéletes állóvíz állapota. Legyen ez a modellünk. Kilépve is belül marad, és nem okoz zavart a felszínen.)
Volt
egy pici felhő a horizonton, ezért egy hangyafasznyi késéssel kaptam meg a
napfelkeltét az óceán erejével amint visszahúzódik a partról. Bedarál mindent.
Mellettem egy kutyás férfi nyújt, én is szeretek sportolni reggelente a
szabadban, imádom a hajnalokat, a frissességet, a valami új kezdetét, az
ébredés utáni szabadságot, az új megálmodott gondolatok lehetőségét és a
kipihentség energiáit. Az egyik kutya jön velem, jaj, csak azt a szimpatikus
fatörzset ne! kiáltom magamban, de már késő, hajnali barátom egy laza
lábmozdulattal meg is jelöli hajnali meditációm kiválasztott helyszínét amin
már tegnap este is jókat ücsörögtem a rákok életét nézegetve. Rengeteg fatörzs
van még a parton, találok másikat, a kutyus hozzám jön, ezt a fatörzset lehet
tegnapelőtt pisilte le, nem baj, megszagolja a fülemet, ott még talán valami
érződik Chanel ötösömből, majd továbbáll.
A
nap nagyon szemből jön, az óceán zúg, a hajnal frissessége pedig kinagyítja a
hangokat. A rákok egészen a beach bárig merészkednek. Ez a napfelkelte lett az
ébredésem, a felébredésem szimbóluma. Egy életközi válság derekán, a változás
minden aspektusából rendeltetett valóság megélése egy túldimenzionált szürke
világban, ahol saját kreativitásod az egyetlen túlélő erő, na szóval ott valami
vagy újrakezdődik, felszívja magát a környezet kiszipolyozható életelixírével,
vagy elindul a hanyatlás felé, vissza az eredethez. Hát én inkább az előbbit
választom, és ígéretet teszek magamnak és minden éteri halhatatlannak, hogy
dolgom van még, ami sok lemondással és változással jár, de megéri. Ezt most nem
is bonyolítom tovább, békésen nyugtázom mai sikeres ébredésemet, örülök hogy
ezen a Föld nevű bolygón élhetek, ennél gyönyörűbb egyelőre nincs, és ha van,
egyelőre nem kell láttatni, hisz ez a mienk mindenért kárpótol. Hogy miért
nekem adatott meg hogy láthatom a naplementét egy picurka sziget eldugott kis
öbléből valahol a világ másik felében pont most, pont itt és pont így?
Mert mindig okkal vagyunk helyzetekben. Okkal
vagyok itt, okkal nézem a napfelkeltét, okkal látom a rákokat, szimatolom a
kutyát, kutya szimatol engem, ülök egy másik farönkön és merengek az élet
értelmén…..
Volt
még pár gondolatom, de a napfelkelte után elaludtam….
Tegnap
összeírtam a Maestro honlapjáról, ami profi információt nyújt minden
lehetőségre, helyzetre és eshetőségre, hogy hol tudok Jinshanban fizetni a
bankkártyámmal. Három üzletet ad ki, két Family Mart, egy PX Mart üzletet, azaz
három lehetőség, egyik majd csak bejön. Leintem a buszt helyi szokás szerint,
bevisz a városba, pont egy Family Mart előtt rak le, bemegyek, sajnos a
kártyámat nem fogadják el. Tovább megyek a nyüzsgő főutcán, minden Family
Martba bemegyek, de a kártyámat sehol sem fogadják el. Nehéz helyzet. Döntenem
kell. Rengeteg látnivaló van a városban, az önfeláldozó kutya temploma, a park
ami kivezet egészen az óceánig, végül egyiket sem teljesítem, látok egy nagy
felhőt, és mivel az égbolton mozgó vizespalackokat még szoknom kell, ezért úgy
döntök, visszamegyek Tajpbe és pontot teszek bankkártyás kálváriám végére. Mert
ha Új-Zélandon tudtam használni, és ha itt van legalább egy új-zélandi bank,
akkor közelebb kerültem célomhoz.
Leülök
a park bejárata előtti kör alakú pavilonba, délidő van, jönnek a közmunkások,
öten vannak, négy férfi, egy nő. Akár egy család is lehetne, két fiatal srác,
két idősebb férfi és a nő. A nő kiosztja az ételt, megterítenek a kör alakú
asztalon, és szélről figyelem automatikus rituáléjukat, a nő rámmosolyog, én
vissza, hunyorítunk egymásnak bátorítóan, biztosítva egymást jó szándékunkról,
közben biccentünk fejünkkel, és mosollyal zárjuk összekapcsolódó gesztusunkat.
Miközben
megeszem három banánból álló reggeli-ebédemet, a főutcán kinyílik a helyi piac,
ami lehetne akár egy üzletlánc, vagyis a helyi üzletek szokásos üzletsora. Egy
néni a sarkon fejti a sóskát, a hús frissen lóg a mennyezetről a harminc fokos
párás melegben, a kedvencem a halas pult, majd elhangzik egy „how are you” és
elrebegem a tegnap a vonaton tanult „etyetye-t”, de biztos nem jól emlékszem,
és most azt hiszik hogy a saját nyelvemen válaszoltam. Nem erőltetem a kínait
egyelőre, elegendő a gambej, a sei-sei és a nyihao.
Nem
köszönök el vendéglátóimtól, egy pár soros levelet írok nekik, remélem nem
haragszanak meg, én is csak egy leszek a sok egyéjszakás vendég közül, van ez
így, nem kell mindenkiben életre szóló emléket hagyni, vannak tranzit
szállások, ahol csak átutazunk. Ezeket a mélyről jövő teóriákat a szállodában
éjszakázó vendégek nem fogják érteni, ugyanis esetemben mindig magánháznál
vendégeskedem, igaz fizetek érte, de így is autentikus érzés helyi embereknél
aludni és ébredni, bepillantást nyerni intim szférájukba, és hát bizony ez
nagyon bizalmi státusz, és sose szabad visszaélni vele egyik fél részéről sem.
Tajpej
Érkezésem
Tajpejbe gyors és pihentető, régi ismerősként üdvözlöm az idefele látott
útvonalat, majd egy spontán ötlettől vezérelve ugrok ki egy modern
városrészben, és valahol mélyen belül érzem hogy jól tettem. Pár háztömbnyire
van az üzleti negyed, az utcákban már itt is érződik a felgyorsult pörgős élet,
a kereszteződésben rendőrnő irányítja a forgalmat, a mélygarázsokból rendőr
férfi tereli ki a buszokat.
Hermès mindig a legszebb épületbe költözik :)
Az
élet velejárója lett ez az egész ultra modernizáció. Hány férfi és nő, testvér
és szülő, barát és rokon veszítette el egymást a világháborúkban. Hány zsidó,
cigány, nem tiszta vérű, bármely oldalon álló veszítette el vagyonát, került
illetéktelen kezekbe a titokban útra bocsájtott egész élet vagy több generáció
munkája… Azért is fontos a technológiai és minden egyéb fajta fejlődés
Tajvanon, mert a körbezárt sziget egyre több karanténba záró leckét kap
szárazföldi Kínától, aki attól sem retten vissza, hogy mesterséges szigeteket
hozzon létre, aminek partjait felségterülete alá vonva ellehetetleníti Tajvan,
a Fülöp-szigetek és az Indonéz szigetek megközelítését, mozgáskörét.
Az
üzleti negyed ridegségét ellenpontozza a fák, parkok, csobogók, vízesések és járdaszigetek
kompozíciói. A sréhen és átlósan megrajzolt zebrákat Hundertwasser is
megirigyelné. Igaz így többet kell menni és ha ellenkező irányba indulunk, nyerünk
pár lépés pluszt, de az ilyen felfedező kedvű állandóságot kerülő kalandor mint
én, örülök a rendhagyó különlegességeknek.
Érdekes
felfedezés, hogy amíg a nagyvilágban spontán kóborlok, és tudom és biztos
vagyok benne, hogy helyzetem amibe kerítettem magam megoldódik, otthon, ahol
idő, hely és adottság áll rendelkezésemre életemet előre tervezni, dolgaimat
megszervezni és a váratlan helyzetekre felkészülni, spontán hisztériás
rohamokat, fejgörcsöt és depressziót produkálok bárminemű új helyzet előtt.
Lábam
a nyakamban, betérek az első bankba amit dobott az internet, a recepciónál udvariasan
tájékoztatnak, hogy sem itt sem máshol nem fogok tudni pénzt kivenni Maestro
típusú bankkártyámmal, majd mielőtt teljesen elcsüggednék, a biztonsági őr
bocsájt útjára egy hasznosnak vélt esernyővel, mert az mindig jól jön és
tanácsával, miszerint próbálkozzak a sarkon túl, mert ott van angol bank és
HSCB kínai bank, majd elkísér. Díszkiséretben és esernyővel vonulok mint Mary
Poppins Tajpej kiépített, modern városrészében, a 101 torony hol előbukkan, hol
eltűnik, mintha egy völgybe lenne beépítve, és attól függően hogy fent vagyunk
vagy lent, engedi láttatni magát.
A
közelebbi bankot vesszük célba, a bejáratnál egy magas, ápolt, fiatal bankkár
ajánlja föl segítségét, elköszönök jótevőmtől, a biztonsági őrtől, sok
szerencsét kíván, majd bankigazgatómmal nekigyürkőzünk az automatának.
Többszöri próbálkozás és megerőszakolás után a siker teljes, kezemben a friss,
ropogós, műanyag bankjegyek, boldogságom határtalan, és amint a siker mezejére
lépek, lovagom tiszteletteljesen meghajol előttem, majd eltűnik dolga végeztével.
A segítségnyújtás eme formáját tapasztalom egész Tajvanon, a figyelem a feladat
megoldása közben teljes értékű, majd a problémát letudva ugyanolyan
spontaneitással térnek vissza saját rutinjukhoz, mintha csak a sarkon
fordulnának be, miután véletlenül nekiütköztek egy rohanó gyereknek.
A
csavargás és a hely megismerésének egyik legjobb módja a gyalogos városnézés.
Térképem szerint négy-öt kilométer hosszú a táv a főpályaudvarig, nekem ez
futásban sem jelent gondot, hátizsákkal a hátamon pedig újabb megmérettetés. Mire
lecsöppen az első eső, hálával gondolok biztonsági őr barátom gondoskodására,
majd a sok kövér esőcsepp behúz egy irodaház árkádja alá, ahol többed magammal
várom az időjárás enyhülését. A vastag oszlopok közt a lépcső elegendő
menedéket nyújt helyinek és turistának, tálcán édességet áruló diákoknak,
madaraknak és a szélnek.
Útközben
vettem egy pékségben négy finomságnak tűnő péksüteményt. Apró kis bucik,
ínycsiklandozó formában. A nagy fehér túl száraz. Ilyenre sikeredik a sütésem
ha nincs otthon tojás, tej és olaj. A másik becsapós, mert kívül édes, belül
sós. Van még kettő, de az eső bezavart a metróba. A lejáratnál még bátor
vagyok, majd a lépcső alján elbátortalanodok, szemben két uniformisba öltözött
hölgy, kérdezem a „méjn stésön” felé merre induljak, mondják bármerre
indulhatok. Elképzelem, hogy az egész metrórendszer össze van kötve átjárókkal,
amit gyalogosan is lehet használni, erős tájfun idején a lakosok lent élnek az
alagútrendszerben, van itt minden, Chanel-től kezdve Hermès, egy sushi bárba
betérek, habár egy nagyon kedves amerikai ismerősöm óva int a nyers ételektől,
de egy sushinak nem lehet ellenállni. Nyolc darabos sushi tál kilencven tajvani
dollár, lassan megtelítődik a hely, nem lehet ez olyan rossz. Mellettem egy
srác nagy ívű mozdulatokkal válogat és rendel, talán tajcsizik, vagy valamilyen
koreográfiát próbál, vagy csak egy terápiás rituálé….
A metró
Ázsiai filmek rémálmát
idézi a metró, fentről a mozgólépcső legtetejéről lenézve szédítő a tömeg
szisztematikus hullámzása, szinte belevetem magam az óriási medencébe lesz ami
lesz alapon. Egy célzott fejessel indítok, szerencsejátékosok félszeg
magabiztosságával érintem zsetonomat az érzékelőhöz és talpas érkezésem meg se
kottyan a lent nyüzsgő lényeknek. De mint minden akváriumban, csak kívülről
tűnik kusza összevisszaságnak a benti
mozgás, a víz medrében engedelmesen úsznak a halak a kijelölt útvonalakon. Itt
a biztonsági peronfelelősök nem alulról nézegetik a székeket, hanem teljes
testükkel és lelkükkel irányítják a ki és beszállást. A padlóra rajzolt
irányjelzők decens kis sorokba rendezik az utasokat, majd a kétpercenként
megjelenő szerelvény megtelítődése után a peronfelügyelő széttárja karjait, jelezve
hogy a szerelvény megtelt. Megfigyeltem, hogy ezt rituálét csak csúcsidőben és a
legforgalmasabb megállókban művelik. Záródik a metróajtó, a biztonsági kapu is,
esély sincs szétfeszíteni az ajtókat, szófogadón telik a következő két perc.
Utazásom potom húsz tajvani dollárba (kb. 180 forint) kerül a metró teljes
területére érvényes bizonyos időkorláton belül (azt hiszem egy óra).
Kiszállok a hangosbemondó
ízes angol „Main Station” jelzésére, kicsit elbizonytalanodom mint a Kálvin
téren huszonöt év után is, hogy melyik feljáraton kell kijutnom, mellettem egy
velem egyidős fiatalember nyomkodja a mobilját, megszólítom, majd az elkövetkezendő
fél órát együtt töltjük. Megtanulom használni az automatát, irányba tesznek,
zsetonomat biztonsággal elnyeri a kiengedő kapu zárrendszere, és boldogan indulok
Póhoz, festőművész barátomhoz, aki immár egy biztos pont lesz az életemben itt
Tajvanon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése