Hatkor
csörög az óra, egyszer vagyok Tajvanon, dünnyögök magamban és összeszedem az
ideális matracon szétterült testemet. Kávé a közös konyhában tejporból,
mindegy, a lényeg úgyis az íz és az aroma, pici kis ízetlen de isteni licsi,
banán, tegnapi citromos limonádé a helyi étteremből, édes mint a méz, fanyar
mint a cukorba mártott citromkarika amit gyerekkorukban kaptunk mamától, és a
végtelenségig nyalogattuk, majd összehúzott arccal és fintorba vágott
kifejezéssel beleharaptunk, aki megette az egészet az a kihívást teljesítette,
aki fanyalogva feladta azt kinevettük.
Végigsétálok
a beépített utakon a pályaudvarig, röpke 15 perc a táv, még vizet is van időm
venni, potom tíz tajvani dollárért, vagyis kilencven forintért, hülyének is
megéri, vettem is kettőt. A temető felé nem mennék, most valahogy nem fűlik a
fogam a kripták látványára. Itt úgyse tudom elolvasni a neveket, a tisztelet
csak az építészetnek szólna, nem a személynek akinek állították. Életközi
válság…. Kerülök egy kicsit, majd amikor meglátom a bambusznádból készült
korlátot a pályaudvar felé, megnyugszom.
A
busz késik. Nem sokat, de egy idegen vándornak, reggel hét órakor a
bizonytalanság érzetét kelti, de megvonom a vállam és várok még egy kicsit.
Én
nem azt akarom megtanítani hogy hogyan kell utazni, hanem hogy miért. Nem
akarom magam megfeszíteni indokolatlan túlfeszített hajszában, inkább elfogadom,
hogy nem fogom tudni bejárni a 92 000 hektár kiterjedésű nemzeti parkot, az
ataya törzs eldugott faluit, a háromezer méternél magasabb csúcsokat, a
zabolázatlan Liwu folyó teljes hosszát a szurdok mélyén és Xinchenget és Wulingot
összekötő kiépített útvonalat. Utitársam egy osztrák lány akit a buszon szedtem
össze olyan iramot diktál hogy az első túraútvonal után különválunk. Így
viszont meglátom a pillangót, észreveszem a keresztbe szőtt hálón kapaszkodó
pókot, a miniatűr békát, a kígyókra figyelmeztető jelzést, felmászok a Xiangde
Templomba, megebédelek egy családnál
és megúszom az esőt.
A Taroko Nemzeti Park fogadócsarnoka, mint egy kolostor kerengője....
Xiaozhuilu
Trail
Egy
nagyon rövid, 0,6 km hosszú, húsz perces séta a bejáratnál található első
túraútvonal, ami rácsatlakozik körülbelül 600 méter múlva a Shakadang
túraútvonalra. A figyelmeztető táblák már itt jelzik az élővilág természetes
környezetét, vagyis hogy nem mi vagyok otthon, hanem az itteni élővilág van
itthon. Ha az emberre ártalmas élőlényt látunk, akkor saját magunk érdekében
őrizzük meg hidegvérünket és nyugalmunkat és minél hamarabb távozzunk a
helyszínről. A meredek sziklaszirtek alatt pedig folyamatosan haladjunk, mert a
környéken omlásveszély van. Hát így indul a kirándulás, egy szál rövidnadrágban,
baseball sapkában és napszemüvegben.
A helyi királyfi
Shakadang Trail
A
bejárattól balra indulunk neki a túrának, át a hajtűkanyaros főút mellett, az
alagúton a fal mentén, amíg bal oldalon egy kis átjáró kivisz a Shakadang
Trail-re. Vendéglátóm Susi alaposan berajzolt térképe szerint két órás túra. A
főbejáratnál tábla hívja fel a figyelmet a szükségre, miszerint jobb elvégezni
itt és most, mert a park egész területén
nincs mosdó. A mesterségesen kivájt sziklahasadékban kialakított teraszos
járda, a korláttal védett folyómeder mellett húzódó utacska, a miniatűr kis
erkélyes kiugrók, a színes, simára csiszolt kövek, virágok, ezer színben és
formában ívelő hidak magával ragadnak, el-elbambulok, a hasadékok mélyén
törpének érzem magam, sehol egy kígyó, és már három órája menetelünk és nincs
vége az útnak. Itt történt az elválás köztem és Karin között, ő a saját
tempójában rohan tovább, én a magam tempójában ismerkedek Klausszal, aki
valahol Dunakilitin dolgozott egy magyar cégnél, a békákkal, a kövekkel, a
pókokkal, a kolostorokkal, az ételekkel, az utakkal és a postával.
A Liwu folyó a 3000 méteres Qilai, Hehuan és
Nanhu csúcsokról zúdul alá nagy sebességgel, kacskaringózva a szurdok hosszú
ágyában, begyűjtve az útba eső folyók, vízesések és források vízhozamát, nagyságát
mutatja a meder szélessége, mivel most nyár van és szárazság, a kedves kis
folyóvá szelídülő víz itt lenn a „földszinten” békésen folydogáló életelixír,
ahogyan a folyó vad zuhatagból csendes folyóvá szelídül, úgy a természet is
kusza dzsungelből kövekbe mintázott műalkotásokban bontakozik ki. A víz hosszú idő óta mossa a part köveit, a
meder alját, formázza, festi, tereli, görgeti, szétporlasztja, a szél pedig
berendezi, megszárítja, arrébb pakolja, befedi, eligazítja. A hangok a
szurdokban mint Taipeiben a forgalmas úton, csak itt a kabócák tapsikolása, a
szél berepülése és a víz suttogása egy olyan fülsiketítő kánont komponál, ahol
az emberi szó elhalványul és jelentéktelenné válik.
Fejekre
vigyázni! Figyelmeztet egy tábla a mesterségesen kivájt kanyargó folyosón, ami
korláttal szegélyezi irányát, pedig szinte a folyómederrel egy szintben
vagyunk. A figyelmeztetések az út mentén azoknak a renitenseknek szólnak, akik
lelépnek a kijelölt útvonalról egy még jobb selfie-ért vagy csak úgy.
Ha
követem a madarak hosszú és rövid csiripelését, füttyét és szólamát,
felfedezhetem a piros bóbitás, királykék mellényes, fekete – fehér apróságokat
vízen, földön, levegőben…
A
park egész területén közlekedő buszra a főút mentén bármikor fel lehet pattanni
(easy carddal még egyszerű is), és visz tovább a következő állomásra. Mivel a
vonaljegyeket statisztikai megfontolásból a leszállásnál mindig elveszik, sem
megmutatni, sem evidálni nem tudom, hogy melyik szakasz mennyi, honnan-hova és
hogyan visz. A piros hídtól stoppal vállalunk egy közös irányt ausztrál
újdonsült barátaimmal, majd kihagyok két túraútvonalat és azonnal a végén
kezdek. A közbeeső harminc vagy negyven perces túraútvonalat csak azért nem
vállalom be mert oda ment Karin is, aki ugye nem az én léptékegységem…. Így
marad a szurdok eleje meg a vége, a velejét pedig a buszból csodálom meg
alagutakon át, rámpánál várakozva, esőt kerülve, beszarin jó korán hazamenve….
Óriási,
felfoghatatlan és elképzelhetetlen erők dolgoznak a földben. A tektonikus lemezek
ficánkolása felgyűri, egymáshoz nyomja, rajzolja, karcolja a köveket akár több
kilométer hosszan, hullámosra, egyenesre, színesre, cikkcakkosra, ahogyan az
eurázsiai és a filippin lemezek találkozásánál az energiák éppen nekifeszülnek.
Igazi művészi alkotások a köveken kirajzolódó grafitik.
A
saját tempómban megtett út nagyobb koncentráltságot ad, az egyedüllét pedig
fókuszáltságot. A keresztbe szőtt pókhálónak nem tudok nekimenni, mert ügyesen
szőtte sréhen két faág közé lakását a
körülbelül tíz centiméteres ízeltlábú. Pár lépés után egy másik pókkecót látok
ugyanolyan elhelyezkedéssel mint az előző, talán egy lakópark extrém kilátással
Formósa szigetén.
Xiande Temple
Pudu,
a piros híd úgy hívogat a zöld tájat és a kék eget összekötő kiszáradt
folyómeder fölött, hogy kihagyok minden úttalan utat, átívelek az ismeretlenbe,
fel a felhők közé, ahol a madár sem jár. Sok-sok lépcsőfok és nagyon kevés
ember a bátrak jutalma. Talán a helyi templomok sokasága, és a Taroko Nemzeti
Park természeti szépségei miatt ez a látványosság nem vonzza a tömegeket, vagy
a szél és a felhők fogócskája elgondolkodtatja a vándort, merre menjen,
belevágjon-e egy új szakaszba, vagy csak kívülről szemlélje amit belülről majd
hozzá gondol.
Alattam
két folyó, a Tacijili és a Dasha találkozásából a Liwu, az élet vize folyik
tovább. Felettem a hegyeken átkúszó felhők csúcstalálkozót tartanak.
Az
első harmad után a szintén tűzpiros Tianfeng pagoda emelkedik ki a zöld fák
lombkoronája közül. Olyan mint egy les, egy megfigyelőállomás, bástya,
csili-vili figyelemelterelő, hogy az igazi tartalmat csak az arra érdemesek és
kitartóak fedezhessék föl. A kör alakú pagodába fel is lehet menni, de a szél
ereje megijeszt, és én gyorsan akarom
látni a többi mindent, mielőtt az eső elered, mielőtt az időjárás ismételten
megtréfál, mint pár nappal ezelőtt a Zen templomban Jinguashi szent helyén.
Először
a napkereszt, ismertebb nevén horogkereszt (sajnos) szimbóluma üt arcon, a
templom első épületén körös körül díszítve a teraszok korlátjának külső falát mindkét szinten.
Jelentése Indiában jó szerencse, Kínában pedig a hallhatatlanságot
szimbolizálta, a magyar népművészetben tekerőlevél néven volt ismert. A négy
szár jelenti a négy őselemet, a közepe pedig az ötödik elem ami az egészet
működteti. Ha gyorsan forgatjuk, akkor pedig kör lesz belőle. A mögötte húzódó
templom lépcsőjére leülök, onnan nézem a káprázatos kilátást, az előttem
tornyosuló Ksitigarbha Bodhisattva aranyszobrát és a hatalmas teraszt. Nyugalom
jár át, teljesen átadom magam mind a hat érzékemnek, és akkor meghallom.
Jobbról jön, valahonnan az arany szobor mögül, mintha bújócskából számolna
ki, messziről, a völgy végeláthatatlan
messzeségéből. Talán a szamovárnak van ilyen hangja, a három nővérben, de a
tarokoi szél még rátesz egy csavarral. Ebből lesz a félelmetes dallam, ami
egyre közeledik, és amikor már azt hiszed hogy elkap, belemászik a füledbe és
hirtelen csendben marad.
Mára
ennyi. Fantasztikus ízelítőt kaptam a természet szépségeiről Tajvanon, a hangok
szélsőséges megnyilvánulásáról, a kontrasztok éles látványáról, a szagok és
illatok különlegességéről, nem csókoltam meg a békát, nem vettem képeslapot egy
nagyon kedves barátomnak, nem áztam el, de ma se tudtam kitekerni az
óceánpartra, mert mire hazaértem, természetesen eleredt az eső….
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése