Amíg nincs értés, addig van kísértés.
Tegnapi messzemenő gondolataim leülepedni látszanak, új
erőkkel szállok az újdonság megismerésére és úgy döntök, felszabadulok.
Persze, mert olyan könnyű a tengerparton felszabadulni. Az elején kezdjem vagy legyen benne fikció?
Miközben talán életem legjobb történetét fogom megírni itt Mentonban, életem
története összességében egy visszaigazolt szándék, egy erős akarat és folytonos
elhatározás. A bármi áron.
A kísértés pedig folyamatosan jön. Nem férfi képében, azt
most otthon hagytam egy időre, az itteni férfi pedig nekem túl szabályos és
különben sem tudom megkülönböztetni a francia sármost az olasz macsótól, vagy a
szerb, horvát, szlovént, de az oroszt azonnal beazonosítom. A kísértés mutatja
meg az érzést. És minél mélyebbre kerülök szerelmi történetemben, annál jobban
felismerem a kísértést.
Nyugi, ma már ittam kávét, és okfejtésem történetem végére
kikristályosodik.
Én én vagyok. Megszemélyesítem saját magamat saját
történetemben. A világ egyik legtöbb tiltótáblájával rendelkező Mentonban. A
világ legtöbb zebrájával, ami előtt kötelező megállni, a világ legtöbb
körforgalmával, ahol befele indexelnek és kifele csak simán kihajtanak a
sofőrök. Minden csak megszokás kérdése. Viszont utálom a megszokásokat. És
imádom a kihívásokat. A kísértés pedig mint az alma Éva előtt lebeg.
Menton maga a kísértés. Itt nincs felhőkarcoló, a régi a még
régebbivel egymáshoz simulva éli mindennapjait. A petangozó helyiek az
elkerített parkokban, a bébicsőszös gyerekek a zárt játszótereken, a gyalogos
vándorok, az autós haladók, a kocsmázó helyiek és a túlélő bevándorlók.
Milyen kevés választja el az embert a döntéseiben. És olyan
egyszerű. Kimondani viszont nehéz. Döntöttem. Elköteleződtem az életem mellett.
Minden más csak díszlet és beépített hozadék.
Nem fordult meg még senkinek a fejében egy csodás, nyugodt,
élhető helyen hogy maradna? Hogy kipróbálná? Milyen reggelente kisétálni a
tengerpartra és megmerítkezni a természet energiáiban? Vagy beköszönni a sarki
pékségbe két kiflit és egy süteményt rendelve a reggelinkhez majd azt komótosan
elfogyasztani kilátással a hegyekre? Aztán a számunkra extrém levegőt beszíva
vagy izzadva vagy fázva átadni magunkat a munka örömének, azzal a tudattal,
hogy ha kimegyünk, nem a város fülledt szmogja hanem a természet lágy öle vár
látványával, frissességével és egyediségével?
Hát nekem folyton megfordul a fejemben. Hogy az itt és a most az
egyetlen és leginspirálóbb hely a világon, és csak a döntés kimondása az
egyetlen korlát ami határt szab a szabad akarat és a kötelesség közé. Merek-e
álmodni egy nagyobbat? Merem-e túllépni saját korlátaimat?
Azt nem biztos, és még a kutyapiszkon is átgörgetem lábamat,
felfedezve, hogy a szerencse is csak érintőleges nálam. Vagy az ürülék túl
kemény.
Menton óvárosa egy felszíni barlangrendszer. Tudom hogy
ilyen nem létezik, de igen. Felfedezésem egy oldalsó szűk, sikátoros, meredek
lépcsősorral kezdődik, ahova két újdonsült barátnőmmel kapaszkodunk föl. A
falat két oldalról is kézzel elérhető téglákat egy vékony vaskorlát biztosítja,
szemben az enyhén ittas helyit is, aki arról magyaráz, hogy a lépcső meredek.
Mosolygok ki a fejemből kifele, mert az egyetlen kommunikációs eszköz minden helyzetre
a szívből jövő mosoly, és bizonyíthatják ellenkezőjét izomból kigyúrt és erőből
maszkulin embertársaim, emberünket elengedem, és folytatjuk utunkat az óváros
tiszta, makulátlan kőútján egyre magasabbra. Az aprócska, pici házak úgy
meredeznek egymást túlszárnyalva, mint az orgona sípjai. Kukucskálnak ki egymás
jobb vagy bal vállán át, csak hogy lássák a tengert. Okker sárga, matt zöld, kő
szürke, tégla vörös, közelről nézve üdítő, a napból nézve változatos. Attól
függ hol áll, mennyi felhő veszi körül, merről fúj a szél és én hol állok. Most
épp két házikó között egy falkerítés tetején egyensúlyozok és nézem be az
öblöt. Az új és a régi kikötő között Menton nyüzsgő, de hívogató parti sétányát
a Sablettes-t.
Itt az ablakba rakott cserép megáll a fejünk felett, a
térkőnek funkciója van, a macska bolyhosan, kinyúlva alszik a lépcsőn, mellette
agyagba formált képmása, a virágok még a sötét, szűk utcákon is zöldebben
virágzanak mint a szomszéd nője, a spaletták pedig vagy műszempillával
felragasztott szemhéjak, vagy napszemüveges társaik.
Innen indul a nagy Mercantour túra a maga több mint 200 kilométeres
távjával. Mercantour a környék legszebb és legnagyobb nemzeti parkja. Közel 600
km a bejárható túraútvonala. És megértettem a mehetnék definícióját. Az ember
tervez, Isten kezében okfejtése méltán von kérdőjelet a végzés mibenlétéről. De
itt, Menton szűk és miniatűr fellegvárában olyan könnyű kimondani az alkotás
szabadságának lényegét. Látni és láttatni, szabályozni és megélni. Saját
korlátaink gyűrűjében. Aztán rajtunk áll hogyan éljük meg. Én önfeledten. Ahogy
végig gördült a kutyakaki a flip-flop papucsom talpa alatt, elragadott a
gyönyör és a felismerés, hogy bizarul vagyok szerencsés. Mert kaptam egy
adottságot, egy képességet, a felismerés, a szabadság és a szabad akarat
képességét. Ehhez párosul az alkalmazkodás képessége, az elengedés művészete és
a kéretlen megtapasztalás elfogadása. Erről minden írásomban polemizálok majd,
mert meg akarom fejteni az elvágyódás, a mehetnék, a megismerés, az utazás
misztériumát.
Ez a közel hét évszázados mediterrán város az alig ezer
ötszáz hektárján őrzi a Belle Epoque hangulatát palotáival, és a hely
szellemével. Ez a szellem nem kísért hanem inspirál. Egyre feljebb a lépcsőkön,
a kacskaringós szűk utcákon, ahonnan belátni a tárva-nyitva hagyott még szűkebb
lépcsőkön a feljáraton az emeletekig. És onnan nem tovább.
Mígnem elérünk a partról kimagasló mauzóleumot magába
foglaló temetőig. Majdnem azt írtam hogy kertig, mert nekem majdnem az. Úgy
járom a temetőket útjaim során, mint más a butikokat, strandokat vagy bazilikákat.
És miután nemsokára negyvennyolc, az ember már elgondolkodik az élet nagy
dolgain. És mindegy hogy hány a ránc, a fő hogy a szem ragyogjon! Mint ahogy az
előttünk ép temetőt lelakatoló temetőőr arca is felragyog amikor meglát. Én
rámosolygok, és mielőtt belekezdenék spontán monológomba a „dix minutes”-ről és
hogy „je voudrais”, már a kezembe is nyomja a lakatot, és kijlenti, hogy „dix minutes”, tíz perc múlva zárjak be.
Szám tátom, szemem kikerekedik, olyan vagyok mint egy
düllesztett porcelánbaba, kezemben a sima, réz színű lakat, két kiscsaj
röhögőgörcsöt kap, és gyorsan beiszkolunk a temetőbe. Vajon mire elég tíz perc?
A nevek keverednek. Van olasz, francia, német hangzású név, a kősírok katonás
sorrendben vonulnak a kétoldali járdák mentén. A végében pedig a mauzóleum,
amit egy orosz család állíttatott és impozáns épülete kitűnik arany kupolájával
a megkopott, szürkés régmúlt sírkövei közül. Miért mindig a halottak kapják a
legjobb kilátással rendelkező parcellákat? Talán hogy az ember éltében egyre feljebb
és feljebb, egyre többet és többet akarva legyen egy határ ahonnan mindegy. A
halottak úgy foglalják el a kilátást, mint a futóversenyen a szalag a cél
előtt.
A látás vanságának leírója akarok lenni. Éppen ezért lassan
haladok a sírok között, létezésem fordulópontján megérint a patina,
érzékletesebb vagyok az emlékekre és kezemben a kulcs. Két lány életét mentem
meg, ha nem jövök, ők az éjszakát biztos hogy a temetőben töltik. Döbbent arckifejezéssel
figyelik az őrült nőt, aki gyönyörű Rouge ruhában, egy lakattal a kezében,
nemzetközi egyezményes jellel magyarázza hogy idő van. Allez, allez, próbálok
helyinek mutatkozni és feladatomat tökéletesen teljesíteni. Kifele jövet
elveszítjük Mirát, kötelességemnek hangot adva megkondítom a temető harangját,
hogy jelt adjak, a halottak is nyugovóra térnek, a látogatás ideje lejárt. Mire
a lakatot ráfordítom a láncra, emberünk is megjelenik a lépcső aljában és szemét
hunyorítva köszöni meg hogy betartottam ígéretemet.
Lefelé a kinézett templomlépcsőn haladok, olyan ez mint a pozsonyi várban a cikk-cakkos feljáró a várudvarra.
A Saint Michel-Archange Bazilika miniatűr teréről jutok le az óváros bejáratához,
a lépcsőfordulókban művészeti galériák, antikvitás, az egyikbe bedugom a fejem,
és már csak én hiányoztam innen. A giling galangtól a perpétum mobiléig itt
minden megtalálható. A galériáról köszön le egy hang, és nem tudom
beazonosítani hogy női vagy férfi. Nem kérdi mit szeretnék, tovább végzi
emeleti dolgát. Én meg bejárom az alig harminc négyzetméteres zegzugos garzont,
ahol minden saroknak jelentősége van és minden fali négyzet milliméternek
hangsúlya.
„j’ étais permeable a
toi, comme tu etais
permeable au vent
aux mots, aux gens,
au soleil… a la lune”
(Átjárható voltam
neked, ahogy a szél
áteresztő szavakkal, emberekkel,
a nappal … a holddal)
Szabad fordításomban egy galéria képéről koppintva, Anonimus tollából
A teljes élménybeszámoló az Édes élet Mentonban című könyvben lesz olvasható, hamarosan.
1. rész: https://tuzmadarak.blogspot.com/2019/07/erkezes-mentonba.html
2. rész: https://tuzmadarak.blogspot.com/2019/07/karoly-hegy-vagyis-bizarr-monte-carlo.html
3. rész: https://tuzmadarak.blogspot.com/2019/08/edes-elet-mentonban.html
1. rész: https://tuzmadarak.blogspot.com/2019/07/erkezes-mentonba.html
2. rész: https://tuzmadarak.blogspot.com/2019/07/karoly-hegy-vagyis-bizarr-monte-carlo.html
3. rész: https://tuzmadarak.blogspot.com/2019/08/edes-elet-mentonban.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése