Mondhatnám azt is hogy nem minden arany ami fénylik, de minden fénylő dolog lehet aranyos. Én ma nem voltam aranyos, pedig még aranyat is találhattam volna.
Junguashi
Első
állomásunk Jinguashi bányászváros, Tajpejtől körülbelül egy órányira keletre, igazi
látványosság a maga hihetetlen sokoldalúságával. A jetlag már hadakozik,
elnyomom magamban, jókat beszélgetünk a két amerikai lánnyal, Viktória az
idegenvezető a nap végén is tudja mindenki nevét, töretlen vidámsággal mesél,
és kedves angolsággal törődik. Hangosan felkurjongatok utunk során, amikor meglátom
a 101-es tornyot, hegyoldalakba ragasztott színes mozaik házikókat, a viaduktokat,
amik nyár lévén a száraz medrek fölött ívelő összekötő hidak, a hegyekbe vájt
alagutakat, és végül érkezünk az óceánhoz, az óceán fölött pedig a hegyoldalba
épült óriási megaszellemváros látványa fogad. A több szintre épült konstrukciók
az aranybányászat folyamatát szolgálták ki amit a Japánok virágoztattak fel az 1930-as
években, ezért a neve sokáig „Little Shanghai” volt, majd a hegy oldalába
épített kiszolgáló komplexumok börtönként működtek a második világháború után. Most
szellemváros az óriási monstrum, évek múlva talán a világ egyik fennmaradt
csodájának kiáltják ki, évtizedek-évszázadok után pedig olyan lesz mint
Olaszországban a Vanvitelli vízvezeték, vagy Rómában a Colosseum.
De
megyek sorjában. Kifele a városból távolból megcsodálhatom a 101-et, és
megnyugszom hogy tényleg létezik. Először azt hittem hogy völgybe épült, és a
város csak bizonyos magasabb pontjairól látható. Mivel nem kaptam egyértelmű
választ, ezért maradok ebben a hitemben. Útközben színes kis házikók tarkítják
az utat két oldalról húzódó hegyeket, ezek nem lakások, hanem temetők.
Junguashi a tengerparton fekszik, az
egész környék bővelkedik a mai napig aranyban. Mivel a különböző eljárások során
rengeteg toxikus anyag került a környékre, a vízesés sárgára festi a kövezetet,
és az óceánban tilos horgászni ezen a részen. A víz kétszínűsége miatt amit különböző
ásványi elemek, fémek kémiai hatásai okoznak a part közelében, Yin Yang tengernek
hívják az öblöt. A helyiek különben sem
fürdenek az óceánban, ugyanis ők tudják hogy körös körül nem tenger övezi őket,
hanem a sokkal erősebb, hatalmasabb óceán. Az áramlatok már a parton is
kifejtik hatásukat, ezért nem éppen strandolásra alkalmas Tajvan. Annál több tó van a szigeten, amiben viszont szívesen pancsolnak,
de erről majd később.
Ami
viszont abnormálisan, teátrálisan, látványosan kiüt, az a csővezeték, ami a
hegy tetejéről vonul egészen az óceánig 13 emelet magasságából. A csövek
átmérője két méter, és belül kis
nyomtávolságú sineken vagonokban szállították a kikötőig az aranyat, később
pedig a rezet. A csővonulaton látni pár törést, a földrengések okozta károk
maradványait. Mivel Tajvan a Tűzgyűrűn helyezkedik el, a geológiai mozgások
folyamatosan alakítják a szigetet. Ezért itt a hegyek 3000 méter fölött elérik
a 260 számot, és folyamatosan növekszenek. A helyiek szeretnek túrázni,
rengeteg a turista útvonal, kényelmes megállókkal, kiépített utakkal, és
eredeti látnivalókkal.
Át
is megyünk a múzeumba, friss vizes permet fogad a bejáratnál, jólesik,
felfrissülünk, a 28 fok inkább tűnik ötvennek ebben a párás szubtrópusi időben.
Végülis a Ráktérítőn vagyunk, innen már csak egy ugrás az Egyenlítő….
A
szépen kikövezett udvaron jobbról még azok a kis házikók állnak, ahol a
bányászok laktak. Miniatűr kis portálok, előtte egy eredeti vagon ami
szállította a nemesfémet, kis japán kert kezdődik természetesen lépcsővel és mi
csak megyünk és megyünk, egyre feljebb, Viktória többször kérdezi hogy bírjuk-e,
és mire felérünk, egy csodálatos panoráma tárul elénk, szemben a Fushan Templom
japán, kínai és nyugati szimbolikus elemekkel (konkrétan egy oltár két
angyallal), két hegy között pedig egy pagoda vagy kapu esernyős kupolájának széle
kunkorodik vissza a kontúrban.
Ha
van még följebb, mi kitartóan menetelünk. Én néha nyögök egyet-kettőt, bevárjuk
egymást, van aki szelfizik, Viktória elöl szökell és mondja a sok hasznos
információt, én már bánom hogy lemaradok, mert így kimaradok sok mindenből,
amiről a könyvek nem írnak. De arról sem írnak, hogy amikor felérünk a „pantheonba”,
ami egy zen templom maradványa, a maga letisztultságával, egyszerűségével,
puritánságával, és úgy áll ott mint egy görög templom romjai, és épp csak
körülnézünk, érzem a karomon a két esőcseppet, és még fel sem foghatom hogy
esni fog, térülök-fordulok, nyugtázzuk hogy esik, mosolygunk, legalább
felfrissül a levegő, de nem itt, itt úgy esik hogy marad a fülledt meleg, és
mire ezt a gondolatot megérintem, elindulunk lefele, mert a zuhatag olyan hirtelen
jön, hogy körülbelül három másodpercen belül mindegy milyen gyorsan haladunk,
már nem lehetünk vizesebbek. Telefonomat és fényképezőgépemet gyorsan az egyik
amerikai csaj táskájába dobom, majd végig azon aggódom, hogy remélem nem
vászontáskája van a csajnak.
Lefele
könnyebb, persze, kijelölöm a vizes cipőmet, ez lesz ami most van rajtam, és
hálát adok a vizes, esős istennek, hogy ezt vettem föl. A víz velünk együtt
zúdul le a lépcsőkön mint egy vízesés. Viktória előreszalad esernyőkért. Az út
visszafele is legalább egy óra, csúszkálok a kis fehér szandálban, tapad rám a
vizes póló, a farmer rövidnadrág hátul fenékben húz le, fodrászom nevét
többször elmantrázom, még jó hogy felvettem a baseball sapkámat, rajta szokás
szerint a napszemüvegem, bízom benne hogy legalább az a rész száraz marad, de
hiú ábránd. Tájfun időszak van Tajvanon, még az a szerencse hogy Japán felé vonul,
elgondolom, milyen lehet amikor ténylegesen itt van. Az esőt megszoktam
új-Zélandon, jön és megy, megszáradunk aztán az élet megy tovább, itt is megy
tovább, de vizesen. Aztán már nem sietek. Kérek egy vizes fotót, próbálom
élvezni a természet játékát. Mai fürdés letudva, megmosom az arcomat is, felfrissülök,
igazi szauna rituálét végzek.
A
tranzit sofőrje úgy nyitja ki előttünk az autót ahogyan azt a filmforgatásokon
megszoktam. Kinyitja, megvárja amíg beszállunk, türelmesen várnak Viktóriával a
szakadó esőben míg az öt csaj betuszkolja magát az autóba. Én át akarok
öltözni, milyen jó hogy nálam van a hátizsákom, várnak türelmesen, persze
ilyenkor képtelenség megtalálni a különböző ruhaneműket a fehérneműtől a
pólóig, turkálok mint egy eszeveszett, aztán feladom, megkérem őket hogy üljenek
be, én a földre ülök, az amerikaiakat nem zavarja hogy vizes lesz az ülés.
Na
szóval, átmegyünk Jinguashiba, én kuporgok a földön a sapkámról csöpög a víz, a
fél órás út alatt van időm pakolni, keresni bugyit, tiszta pólót, gatyát,
törölközőt…. Hát igen, ezek a szélsőséges helyzetek velejárói. Mivel a
közösségi oldalak csak a szépet mutatják, szeretnék reális képet festeni egy
valóságos csavargásról, ahol nem mindig fenékig tejfel az ismeretlen.
Ki
ismeri a Chihiro szellemországban című Miyazaki filmet? Angol címe Spiritid
Away. Hát ezt a csodálatos rajzfilmet ez a környék ihlette. A lényeg, az
eredeti, helyi, tradicionális utca, ami olyan vékony hogy át lehet nyúlni
egymás portékáit szemrevételezni, nekem közben leszakad a vállam mert a vizes ruhát
cipelem magammal, beülök egy „étterembe”, onnan nézem a forgatagot. A helyiek
gyorsan esznek. Kikérik az asztalra a többfogásos menüt, és megosztják
egymással, megbeszélik a fontos dolgokat és elrohannak. Kapok három kistálba egy hallét, egy tofuba
töltött disznóságot és rizstésztát. A disznóságot átengedem az amerikai
lányoknak, ők hálásan rácsapnak, a halleves gombócai jóllakatnak, a rizstésztát
pedig imádom, úgyhogy miután rájöttem hogy ma még nem ettem, kellemesen
eltelítődök. Aztán menni kell mert áll a
sor, a hely kevés, megettük, nincs már itt dolgunk. Három pici tányérért 100
TWD-t fizettem. Nagyon fontos adat a későbbiekre.
A
tömeghez különben sincs kedvem, autentikus ide vagy oda, lemegyek a helyi
templomba, mert abból itt rengeteg van és szabadon látogathatók. A jetlag olyan
erővel kerít hatalmába, hogy megint csak ténfergek, melegem van, elkezdtem
aggódni hogy itt ne hagyjanak, hogy felismerem-e Viktóriát a sok ember közül,
aztán megnyugszom, mert az egyik amerikai lánynak lila a haja, az meg kitűnik a
tömegből. Jó tájékozódási pont.
Pingxi (Shifen Old Street)
Ez
a parányi kis város a hőlégballonjairól híres, és a szemközti várossal (itt
minden város, habár pici, viszont szinte összemosódnak a települések, sose
tudom hol az eleje és vége….) összekötő függőhídja alatt fut be minden évben a
sárkányhajó verseny.
Mi
megtanulunk hőlégballont hajtogatni, amihez nem kell más csak
-
speciális papír, négy színben
-
jó ragasztó
-
pontos szemmérték (fontos az illeszkedési
pont, hogy lapjával felfelé a csillogó legyen, és hogy mindig simítsuk le a
ragasztott részt papírral hogy ne maradjon levegős)
-
kell még hozzá keret (abroncsszoknyához
hasonló)
-
a keretre ragasztószalag
-
és a hőhöz faggyúlapok
-
a kívánság felfestéséhez pedig kínai
írásjegyek, tus, ecset és gyors száradás
Na
meg persze sok-sok rutin, tapasztalat és tudás, mert amikor a mester
alágyújtott, bizony-bizony kapkodtam a kezem, mert éreztem a tüzet, és egy
icipicivel hamarabb engedtem el a csücsköt, mert éreztem hogy csíp a tűz.
De
nem is ez a lényeg. A lényeg a helyszín, a vasúti sínek. Képzeljünk el egy szűk
utcát (ne felejtsük el hogy Tajvan harmad Dél-Dunántúl területű, édeskrumplira
hasonlító sziget, ahol huszonhárom millió ember él), a szűk utcán egy nyomtávú
sín, amin óránként közlekedik a vonat oda is és vissza is. Így van fél óra hogy
turnusokban felengedjük a lampionokat. Van aki síppal organizálja kis csapatát,
van akit némán elég követni, vannak bátor jelentkezők akik majd úgyis
meghallják a hangos figyelmeztetést, a lényeg a kívánság lampion szertartásos
rituáléja, az elkészült alkotás felfüggesztése, ami akkor úgy néz ki mint egy
öltönytartó védőruha, majd a festés, írás, rajzolás a papírra fekete tussal.
Én
egy regényt írtam az egyik oldalra, címszavakat a másikra, valamelyik majd
bejön. Viktória gyönyörűen formázta a kínai jeleket, öröm volt nézni ügyes
rajzolását. Sose vonzottak az ilyen egyen turistáskodásos programok, de ez
megható, és kedves. Van tartalma. És rengeteg az ember, az érdeklődő, nézelődő,
bevállalós, reménykedő, kívánó és óhajtó. Megcsinálták a maguk kis üzletét, garázsvállalkozásokat
és megint látom azt a tartalmat amit Olaszországban látok a fagyizók,
cukrászdák külcsínében, hogy tíz év múlva is ugyanaz a beugró lyuk, vagy sarki
bolt és nem költenek arany székekre és beszélő wécékre, hanem tartalmat adnak a
terméknek vagy szolgáltatásnak. Aztán az elrepült hőlégballonok leszállnak
valahol az erdőben vagy a réten, vagy a szomszédnál, összeszedik a maradékot és
újrahasznosítják. Készülnek belőlük ékszerek, kiegészítők, minilampionok,
kulcstartók, hűtőmágnesek, ki mit akar. Minibazár az élményhez szuvenírnek. A szervezettség pedig zseniálisan működik.
A vonat
Visszafele
az úton elalszom a tranzitban. Győzött az időeltolódás. Keressük a címet ahol
lakni fogok egy éjszakáig, az izgalom a tetőpontján, nincs ilyen cím. Pedig van
mert a gúgli kiadta. És itt állok a ház előtt, a garázsban egy étterem,
mellette meredek lépcső, alig férek el a hátizsákommal olyan szűk, kitámasztom
magam nehogy leszédüljek, balról három ajtó, szemben egy. Visszamegyek az
éttermi fiút megkérdezem melyik lehet Po, a festő lakása, mutatja kezével hogy a
harmadik és balra. De a harmadik az a szemben. Visszamászok, és megfogadom hogy
nem akarok több lépcsőt látni, mai edzés letudva, folyok szét, visszamászok,
mindegy nekem, bekopogok, erősebben kopogok, és megjelenik Po….
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése