2019. augusztus 22., csütörtök

Un souvenir d'amour

236


Amikor ’Boy’ meghalt, úgy vonulok én is Mentonba, mint Coco Chanel Roquebrone - Cap - Martinba és az 5-ös illat feltalálásába. Én is tudom hogy valami újat, valami mást fogok csinálni, és a kreativitás magasabb fokán borítom szerelmi csalódásomat egy feltalálás maradandó meomárjába.
 Sok hozzá nem értőnek kell elmagyaráznom és még több olyannak, aki nem látta az Ördög Pradát visel című filmet, hogy miért fontos a stílus, az alkotó maga és minden ami a dizájn, a kreativitás és az eköré a mese köré font világ. Éppen ezért elmegyek és megkeresem Coco Chanel házát a Roquebrune-Cap-Martin településen, és tulajdonképpen hazamegyek. Érzésem a reinkarnációra egyre erősebb. Felsőbbrendűségi tudatom, érzékenységem a divat és luxus iránt egyre erősebb köteléket fon a hely – Chanel és közém.
Harmadik napja nem bírok közelebb fordulni a házhoz. Az interneten óriási titok övezi pontos koordinátáit. Egy hatalmas több hektáros park veszi körül, drónom nincs, csak a megérzéseimre hagyatkozhatok.
Első nap végig gyalogoltam Mentonból Roquebrone-Cap-Martin-ig a tengerparton. Csalóka útszakasz, sokan nem ismerik, a szokásos hármas út a hegynek fel szakaszon kiegészül egy negyedikkel, ami gyalogos, keskeny és a legközelebb vezet a tengerhez. Elvisz egészen Monacóig. A kitartóbbak könnyedén lenyomják a négy-öt kilométeres szakaszt én három körül visszafordulok. Szemem a magasban pásztáz, de a hegy kialakítása, toldása-fodása, és dzsungelszerűen benőtt parkjai nem engednek láttatni.
Viszont látok igazi kabócát, mókust, hajóról ugató kutyát, kertből átívelő fát ahol a kerítést szétbontották a törzs szabad elhajlásához, átmegyek az alig egy méter széles pallón a tenger felett, az autóút alatt, a meredek szikla tövében, jó kétszer háromszáz méter hosszan, majd megnyugtatom magam, hogy vissza is kell menni, az lesz a próbatétel igazán csak.


Jobb oldalamon vonatsínek és kábelek, erre már talán nem venne házat Coco, habár 1928-ban, amikor Hugh megvásárolta a telket a Grimaldiktól, még nem hiszem hogy vonatsínek futottak volna errefelé…. Bal oldalamon a tenger, a kanyar mögött pedig egy kristálytiszta öböl, óriási kavicsokkal, amik felérnek egy kneipp kúrával.
Visszafele beazonosítom az egyik képen látott bástyát és fixálom lelki térképemen a helyet. Megpróbálok  drón lenni és spirituálisan felküldöm magam a magasba, térben belokalizálom az égtájak, magasságok és mélységek négydimenziós vetületét. Sima ügy mondom magamnak, megtapsikolom vállamat és hazasétálok.
Másnap. Futás. Ide a szomszédba. Félúton kiköpöm a belem, de a cél visz előre. Tovább, és feljebb. Minél feljebb futok, annál közelebb kerülök a villához. Igen ám, de itt vannak utak, ahol gyalogos nem mehet, még az úton sem, mert olyan hajtűkanyar vágja vissza az  ívet, amibe nincs cérna ami átférne rajta. Kis lépcsőket keresek, sunyiban nyitogatom a kiskapukat, amik privát területekre visznek, de mindegyik zsákutca. Úgy fel van szabdalva zsebkendőnyi területekre, hogy folyton vissza kell fordulnom, és elképzelésem, hogy majd csak folytatom az utam a térkép szerint, kudarcba fullad.
A kabóca. Szemmagasságban repül el az aprócska tapsikoló közönségem, turbózom magam a sikerre, rajongótáborom utam során aprócska, láthatatlan még, de lelkes. Apró pici tapsikolásuk a zene, a meredek, kanyargós kaptatók a hétpróba, a tenger illata elnyomja az autók kipufogójának gőzét mert itt egyre több a Tesla kocsi, megfogom a hideg falat, hűsít, egy férfit kerülök, szeme kérdőjelként szúr, számon kérve saját kondiját.
Minden út kapuban végződik. A zsákutcák figyelmeztető jelzései becsalogatnak a tilosba, a végén egy pompázatos, vasberakásos, kovácsoltvas, cizellált, zsanéros, toló és úszókapus, kétszárnyú, egyszárnyú, aztán eljutok a privát útig, ahova autókat, furgonokat nem engednek be, én viszont befuthatok, és helyinek néznek, helyinek érzem magam. Elképzelem hogy itt lakok, az egyik villában, kilátással a „cap”-ra, ami a sisak, vagy satyek, vagy az a kiálló rész, nyúlvány, amit így hívnak és belenyúlik a tengerbe. Eltévedek és már nem is tudom mit keresek, megyek fel a szűk lépcsőkön, az egyik udvaron bonzsúr, szívélyesen fogadnak, mint egy szomszédot akit pár napja nem láttak, és zsö sersé la pausa, Coco Chanel villa, bizonytalanul eligazítanak, és bon vojázst kívánnak. Pedig ha tudnák….
Visszafele úton futni a Grimaldi kertben igazi kéj, mígnem egy patkány szalad át mellettem, a kőperemen megáll, rámnéz, sürget hogy zummoljak, nem vagyunk egy hullámhosszon, ő gyorsabban elszalad, a gép a farkincáját kapja el, én pedig a 17. században képzelem magam, és Angelique megborzong a francia udvar higiéniai hiányosságain.


Harmadik nap, felkötöm a sarkamat, beülök Viki barátnőm ütött-kopott nisszanjába és lesz ami lesz alapon megindulok a gyalogosan bevehetetlen, de autóval elérhetőbbnek látszó célnak.
A kis hurok végén egy miniatűr parkoló, két srác száll ki az autóból, mondom nekik mentegetőzve kis fehér zsákruhámban, kék szalmakalapomban, Chanel karkötőben s fehér szandálban, hogy én jó sofőr vagyok, az autó nem az enyém. Majd elindulunk megkeresni a 21-es számot. Maximiliano blogger barátom nagyanyja igazít útba és felszólítja unokáját hogy kísérjen el a házig. A srác engedelmesen szót fogad, van időnk beszélgetni, elmesélem neki a Chanel ház történetét, ő elmeséli hogy autókról ír, mondom neki hogy mázlista, mosolyog. A 21-es szám pedig hasonlít a puritán stílusú egyszerű századeleji és majdnem száz éves társához, de parkja túl kicsi, gondolom a nagy eladás – megvétel alatt lenyisszantgattak, eladogattak belőle, de valahol belül érzem, hogy ez nem az, mennem kell tovább. Elköszönök Maximiliano-tól, és elindulok gyalog a hurok másik oldalára.
Szembe egy minikúper, gondolkodom hogy leintsem-e, inkább visszaindulok és igazam van, kis parkolómban fordul egyet az autó, akkor már ő is érzi hogy stoppos vagyok, és gyönyörű angolsággal Steve kéri hogy üljek be az autójába, ő majd elvisz a Chanel házhoz. Útközben beszélgetünk. Megtudom, hogy a házat pár éve megvásárolta egy amerikai hölgytől a Chanel Ház és most folynak a felújítási munkálatok. Viszont van egy pont, ahonnan belátható a ház maga. Ekkor már olyan izgatott vagyok hogy elfelejtem hogy a kápolna után balra induljak vagy jobbra.
Ismét lépcsőkön fel, két oldalt körülvesz a természet, a lépcsők tetején jobbra egy kápolna, elindulok balra, találok egy szűk ösvényt, töredezett kőlépcsőkkel, a bokrok lugasként érnek össze a lépcsősor fölött, félő hogy nem férek el, és nem férek el, kalapomat fognom kell, hogy az ágak ne húzzák le fejfedőmet. A kanyar után egy kerítés, a kerítés mögött pedig a hippi korszakot idéző Dekathlon sátor, benne minden ami egy garázsban dukál. Megtámaszkodok a kapu ajtajában, onnan akarok lendületet venni a megforduláshoz, kezemben kinyílik az ajtó, menni kéne tovább kis fehér ruhámban, de az elhagyatott lak mögött látom a kerítést magasodni még följebb, inkább visszafordulok, át a bokrokon, az ösvénynek nem nevezhető dzsungelen, majd a kápolnánál jobbra fordulok és két méter múlva elém tárul a la Pausa.


Hatodik érzékem tovább parancsol, és tudom hogy majd ott jobbra lesz egy kerítés ami nyitva lesz, és nyitva van, de ott sincs tovább. Hat autó állja el utamat, visszafordulok, a nyitott kerítés után még jobbra haladok tovább, ott pedig egy út, az út végén egy kápolna ami a gyógynövényeknek állít tiszteletet. Coco Chanel valahol itt álmodta meg a Chanel 5-öt, azt az illatot, ami esszencia lett, létének szagi ismertetője, a Nő beazonosításának orron át történő létezése, az illatok királynője, a királynők illata. Minden innen indul és ide tér vissza. A kör bezárul. A nő negyven fölött viseljen Chanel 5 parfümöt, igazgyöngyöt, mert az jár neki.
Pár napja Monacóban megérintett egy idősebb hölgy, aki kifinomult ízlésével, egyszerű de arisztokratikus megjelenésével felismertette velem a sítlus, a divat és az örökkévaló létezésének párhuzamát. Az igazgyöngy nyaklánc a nyakában eredeti, mert csak az igazgyöngy tud úgy esni a nyakra, és ezt csak a legkifinomultabb ízléssel rendelkezők fedezik föl, látják és figyelik meg.
Hatodik érzékem visz, vezet, nem kérdés, és tudom hogy a kápolna mögött van egy út, a várfal körül kitaposott ösvény, jobbra tőlem a Fal, balra tőlem az érintetlen természet, én a várárokban megyek, körbejárom a helyet, ahol a monda szerint Mária Magdaléna megpihent amikor Jeruzsálemből követte Jézust.
Stravinsky, Dalí, Picasso sétált, érzem Churchill szivarjának füstjét, itt írta és szerkesztette Az angol ajkú népek története könyvét, Churchil ügynöke, aki később megvette az ingatlant szintén magyar volt, Emery Reves, Révész Imre, akinél Greta Garbo, Clark Gable, Errol Flynn, a monacoi hercegeket és hercegnőket nem is említem, mert ott az örökség nem a kreatív szellemből születik és nem hagy olyan maradandó nyomot az éterben mint egy Noël Coward….


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése