2020. március 14., szombat

Maradj szépen otthon


Minél tovább nézem a híreket, a pánik egyre mélyebben rögzül a fejemben. Tudom, hogy ezzel hosszú távon lesz baj. Amikor majd megnyugszik a világ, elűzzük a rosszat, meglátjuk a szépet, és az első adandó kudarcnál kisettenkedik és támad. Alattomosan, sunyin, remegéssel, pulzusszám túllépéssel, a koncentráció elvesztésével, izzadással, rosszulléttel, halálfélelemmel.
Kisebb bajok miatt is már életemben elkaptam ezt a védekező, „jóakaró” patrónust, belegondolni sem merek, mit tud tenni ez a fajta, amikor nem a befizetetlen számlák, és nem az adóhivatal, elvárások, fenyegetések, bizonyítások, anyagi célok hajszolnak a stressz, a pánik és a hisztéria állapotába, hanem egy sokkal sötétebb nagyúr: egy szabad szemmel nem látható de létező, tehát megfogható valóság kinagyított után gondolása ugrasztja ki a mumust.
Mert az elsőként felsorolt helyzeteket kezelni tudjuk egy lenémított telefonnal, egy megválaszolt levéllel, egy megírt kérvénnyel, de láthatatlan őeminenciája úgy lopózik be életünkbe, hogy felhasználja mindazt a tapasztalásunkat, amibe eleve is már beledöglöttünk.
Visszafizettem minden ügyfelemnek a befizetett összeget, új szabályozást hoztam vállalkozásomba (ha még lesz egyáltalán vállalkozásom, habár vállalkozásom lesz, csak a tartalmát kell végig gondolnom), lenulláztam magam,  kitakarítottam a házat, csak Pista bácsi csókol nekem kezet a falu egyetlen főtérnek nem nevezhető buszmegállójában, ahol a kocsma is van. A kézcsóktól egy pillanatra nosztalgikus állapotba kerülök. Aztán otthon fertőtlenítek.
A kocsma zárva beláthatatlan ideig. Pista bácsi csak leellenőrizte, tényleg így van-e. A hangosbemondón naponta megosztják a legújabb tudnivalókat és erősítik a betartandó szabályokat. Ha valaki nem értené mert két hangszóró között lakik, és a hang visszhangzik, azokkal megosztják a közösségi oldalon az elmondottakat. A szlovák államtól már a harmadik sms üzenetet kapom a telefonomra. Minden oldalról informálva vagyunk. És egy információt veszünk alapul. Minden más nem a valóságunk.
A könyvtár zárva. Mikor ezt megjegyzem a közösségi oldalamon, a könyvtár munkatársai személyes támadásnak vélik megjegyzésemet. Pedig csak megijedek a tényektől. Ez az én reakcióm. Vállalom. És ebben a pillanatban tudatosodik bennem, hogy ez most komoly. Örülni kéne, hogy van még ember, aki kétségbeesik a könyvtárak bezárásától.
Elkezdtem élni a saját valóságomban. Mert csak így tudom kivenni magam ebből az őrületes hisztériából, ami jobban fertőzi az embereket mint maga a vírus.
Nem nyitom ki a számítógépemet reggel nyolc óra előtt. Ugyanis 4.45-kor ébredek, kimegyek az udvarra nyújtani, olvasok, tervezek, rendbe rakom fejemben az irányokat, erőt gyűjtök könyvekből, hanganyagokból, reggelizek, anyám is felébred, megbeszéljük álmainkat, egyre többet beszélgetünk,  egyre több témánk van, közben fertőtlenítek, letörölgetek, tisztítok, söprök, felmosok, mosogatok, amit kell.
És varrok. Van még pár anyagom a múltamból, abból kreálom alkotásaimat. Olyan ez mint a biciklizés. Nem lehet elfelejteni. Emlékszem, amikor az első zakómat varrtam, egy nem tudom hol talált anyagból, szegény nyugodjon békében Párkány tanár úr megszégyenített azzal, hogy kanárimadárnak csúfolt. De én büszkén hordtam a Boy George stílusát utánzó felsőt. Most meg ráfeküdtem az anyagra és körbe rajzoltam. Anyám azt szokta mondani, amikor gyerekkoromban is így varrtam, hogy „český žandár” vagyok, ami szó szerinti fordításban cseh rendőrt jelent, talán az intézkedésük gyorsított eljárására utalandó, vagy arra hogy nem alaposak.
Kora este jön a telefon Magyarországról, hogy lezárják a határokat Szlovákiában, mérlegelni kell. Áthozzam a kölykömet vagy én menjek át, vagy maradjon minden és mindenki, és majd meglátjuk. Először életemben mérlegelek úgy, hogy megnézem a dolog legrosszabb oldalát. És úgy döntök, hogy mindenki haza. Öcsém otthagy csapot-papot, angol órát, megy a gyerekekért. Jön a macska is. Éjfél után meg is érkeznek, a macska teleokádta az autót.
A gyerekem magyar állampolgár, én szlovák, és most nagyobb biztonságban érezzük magunkat Szlovákiában, ahol az emberek fegyelmezettebbek, nem kérdőjelezik meg a rendelkezéseket, buzdítják egymást hogy mindenki tartsa be a szigorításokat, és csitítunk, minden rendben lesz. 

Képtalálatok a következőre: atlas god

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése